Självkörande robot förenklar vardagen för Ford-anställda
Fords självkörande bilar är bara några år bort, och just nu visar en liten robot i produktionen vad som komma skall. Roboten heter ”Survival” och ska underlätta vardagen för mängder av Ford-anställda när den nu lanseras i fabriker i Europa.
Just smeknamnet ”Survival” kommer från robotens förmåga att kunna anpassa sig till olika miljöer. Roboten är gjord för att kunna leverera reservdelar och styra undan för hinder som kommer i dess väg. Survival är utvecklad av Fords ingenjörsteam och är den första i sitt slag att användas i någon av företagets faciliteter i Europa.
– Survival har programmerats för att kunna lära sig respektive fabriks uppbyggnad, och med hjälp av sensorer behöver den inte någon extern guide för att ta sig fram obehindrat, säger Eduardo García Magraner, ingenjörschef på Fords fabrik i Valencia, Spanien, där roboten nu provkörs.
En effektiv hjälpreda
Survivals förmåga att hjälpa till har överstigit många förväntningar i initiala tester. Inledningsvis förknippade de anställda roboten med en science fiction-film, men med tiden har Survival blivit en del av deras vardag. Robotens uppgift är att transportera reservdelar till tillverkningen, vilket är en kritisk del i att producera bilar som Ford Kuga, Ford Mondeo och Ford S-MAX enligt fastställda scheman. Att hämta reservdelar är en tidskrävande syssla, där Survival nu gör ett jobb som sparar många timmar för Fords anställda, som istället kan utföra mer avancerade uppgifter.
Survival kan effektivisera produktionen med upp till 40 timmar per dag, och har 17 olika fack för att transportera material i olika storlekar och vikter. För att undvika att någon tar fel, öppnas varje fack automatiskt vid respektive arbetsstation.
– Vi har haft Survival på prov i ett år nu och vi har inte stött på några problem hittills. Snarare har roboten blivit en viktig del av teamet. Förhoppningen är att utöka produktionen av Survival och expandera den till fler Fordfabriker, säger Eduardo García Magraner.
Survival är en av alla smarta robotar som Ford använder sig av i sin produktion, där Robutt är ett annat exempel. Robutt användes initialt för att säkerställa att materialen i Fords bilsäten klarade av ett decenniums torrslitage. Idag kan Robutt även simulera vad som händer med bilens säten över tid på grund av svett.
Aktuella nyheter
-
Vår prisbelönta transportbil med 5 års garanti och högsta säkerhetsnivå (guld…
-
Nya E-Transit Custom
Den helt nya elektriska versionen av Europas mest sålda transportbil* har upp… -
Elektrifiera din verksamhet med Ford Transportbilar
Nu kan du ansöka om upp till 50 000 kr i klimatpremie per transportbil och ta… -
Ford tar en stark dubbelseger i en stor internationell utmärkelse
Ford tog en stark dubbelseger när priserna för årets kommersiella fordon tillkännagavs… -
Ford går med i vädjan till EU för helt utsläppsfri bilförsäljning till 2035
• Ford går med 25 företag i en namninsamling för att säkerställa att alla nya… -
Ford offentliggör nya, helt elektriska transportbilen E-Transit Custom
• Ford Pro intensifierar sin strävan mot elektrifiering genom att offentliggöra… -
Ford blir huvudpartner och officiell bil till svensk tennis
Ford och Svenska Tennisförbundet ingår ett nära samarbete där Ford blir huvudpartner… -
John Hurtig blir ny VD för Ford i Sverige
John Hurtig tillträder som ny verkställande direktör för Hedin HMC Motor Company… -
Ford delar data för mer hållbara och transparenta leverantörskedjor
• Ford blir en del av Catena-X, ett nätverk inrättat för att etablera datastandarder… -
Nu börjar Ford E-Transit att levereras till kunder i Europa
• De första Ford E-Transit-modellerna står redo att skickas från Ford Otosan-fabriken… -
Fords smarta trafikljus lyser grönt för utryckningsfordon
• Ford testar uppkopplad trafikljusteknik som kan bana väg för ambulanser, brand-… -
Ford storsatsar i Europa - ska sälja nio helt eldrivna modeller vid 2024
**** Pressreleasen från Ford of Europe på engelska i sin helhet nedan **** •…