Fords nya väderfabrik simulerar alla väder – från bister kyla till ökenhetta
Ford visar nu upp sin nya väderfabrik som kan simulera många olika väderförhållanden.
Ford visar nu upp sin nya väderfabrik som kan simulera många olika väderförhållanden, allt från stormvindar till extrem hetta eller tropisk fukt. Syftet med fabriken är skapa bilar som kan stå emot världens tuffaste klimat, som det i Saharas öken, bistra Sibirien eller bergstoppar i Alperna.
Ford har investerat över 70 miljoner euro i sin nya väderfabrik i tyska Köln, som kan simulera några av världens varmaste, kallaste och högsta platser. Fabriken beskrivs som "en ingenjörs dröm", och genom att samla världens väder under ett och samma tak skapas unika möjligheter för Fords ingenjörer att utveckla framtidens bilar. Anläggningen beskrivs som Europas mest avancerade testcenter i sitt slag.
– Den stora bredden av tester i vår väderfabrik ska se till att Ford-förare känner sig trygga i sin bil, oavsett vilken klimatzon de befinner sig i. När du tar dig runt i anläggningens olika delar så känns det som att du får besöka jordens alla hörn, något våra ingenjörer får uppleva här varje dag, säger Joe Bakaj, produktutvecklingsdirektör på Ford Europa.
Hela Fords modellprogram testas i väderfabriken
Alla Ford-modeller kommer att testas i anläggningen. De får passera tre klimattunnlar, inklusive ett höghöjdslaboratorium, och fyra testkammare som kontrollerar bilen utifrån olika temperaturer, varav en även testar fukt.
Anläggningen innehåller bland annat den första testtunneln för bilar som kan simulera kraftigt snöfall och höjder på 5 200 meter – samma klimat som vid Mount Everests nordligaste basläger. Väderfabriken kan också kyla ner två av rummen till minus 40 grader Celsius eller värma upp dem till 55 grader Celsius. Det finns också möjlighet att utsätta bilen för 95 procents luftfuktighet. Dessa extrema förhållanden gör anläggningen till Europas kallaste, varmaste och mest fuktiga plats, och även den högsta platsen i västra Europa.
Väderfabriken gör det möjligt för ingenjörer att jobba på tio fordon samtidigt. Det som mäts och analyseras är bland annat bilens komfort, säkerhet och hållbarhet, såväl som elektrisk prestation, inbromsningsförmåga och påverkan på klimatanläggning. Bilarna analyseras också utifrån motståndskraft mot regn och snö, och exempelvis hur snabbt frost släpper från vindrutor vid olika temperaturer.
Aktuella nyheter
-
Vår prisbelönta transportbil med 5 års garanti och högsta säkerhetsnivå (guld…
-
Nya E-Transit Custom
Den helt nya elektriska versionen av Europas mest sålda transportbil* har upp… -
Elektrifiera din verksamhet med Ford Transportbilar
Nu kan du ansöka om upp till 50 000 kr i klimatpremie per transportbil och ta… -
Ford tar en stark dubbelseger i en stor internationell utmärkelse
Ford tog en stark dubbelseger när priserna för årets kommersiella fordon tillkännagavs… -
Ford går med i vädjan till EU för helt utsläppsfri bilförsäljning till 2035
• Ford går med 25 företag i en namninsamling för att säkerställa att alla nya… -
Ford offentliggör nya, helt elektriska transportbilen E-Transit Custom
• Ford Pro intensifierar sin strävan mot elektrifiering genom att offentliggöra… -
Ford blir huvudpartner och officiell bil till svensk tennis
Ford och Svenska Tennisförbundet ingår ett nära samarbete där Ford blir huvudpartner… -
John Hurtig blir ny VD för Ford i Sverige
John Hurtig tillträder som ny verkställande direktör för Hedin HMC Motor Company… -
Ford delar data för mer hållbara och transparenta leverantörskedjor
• Ford blir en del av Catena-X, ett nätverk inrättat för att etablera datastandarder… -
Nu börjar Ford E-Transit att levereras till kunder i Europa
• De första Ford E-Transit-modellerna står redo att skickas från Ford Otosan-fabriken… -
Fords smarta trafikljus lyser grönt för utryckningsfordon
• Ford testar uppkopplad trafikljusteknik som kan bana väg för ambulanser, brand-… -
Ford storsatsar i Europa - ska sälja nio helt eldrivna modeller vid 2024
**** Pressreleasen från Ford of Europe på engelska i sin helhet nedan **** •…