Vindtunnel hjälper till att utveckla Ford GT och dess aerodynamiska egenskaper

2016-08-18
Kolfiberbyggda superbilen Ford GT förväntas vara ute på marknaden under slutet av 2016. Vid utvecklingen av modellen används en vindtunnel för att optimera bilens funktionella design och aerodynamiska egenskaper.

Kommande generation av superbilen Ford GT, årsmodell 2017, kan beskrivas som ett riktigt innovationsprojekt. Bilen visar upp Fords effektiva EcoBoost-motor, kolfiberteknologi och avancerad ingenjörskonst inom aerodynamik på högsta nivå. För att utveckla bilen har man använt sig av en vindtunneln som levererar en vindstyrka på upp till 200km/h.
I följande klipp tar Fords chefsingenjör Nick Terzes med oss bakom kulisserna där vi får se Vindtunnel 8 i Allen Park, Michigan. Filmen visar bland annat den nya aktiva vingen – en del av alla de nya aerodynamiska delar som kommer finnas på modellen.

– Den främsta anledningen till att vi använder tunneln är att vi vill få konkret, fysisk data direkt från bilen. Vi kontrollerar bland annat interiörens akustik och bilens aerodynamiska värden, säger Nick Terzes.
De nya aerodynamiska detaljerna är alla designade för att förbättra bilens prestanda, stabilitet och effektivitet.

– En av de bästa sakerna med den här bilen, utöver dess vackra, dynamiska design, är hur varje del har ett tydligt syfte. Så om du ser en stor grill exempelvis, så sitter den inte bara där för utseendets skull, den sitter först och främst där då den har en funktion. Vårt team jobbar väldigt mycket, det är dock alltid värt det när man får vara med om ett program som detta – att skapa den ultimata GT:n, säger Nick Terzes.

Aktuella nyheter

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från Rask & Björck Bil AB