Ford avslöjar att nya Focus RS har 350 hk

Ken debutkör den i Goodwood

2015-07-05
Nya Ford Focus RS har fått en 2,3-liters EcoBoost-motor på 350 hästkrafter.

· Den högpresterande RS-modellen gör sin globala debut på Goodwood Festival of Speed med Ken Block bakom ratten.

· Bland de många tekniskt avancerade funktionerna finns den innovativa Ford Performance-fyrhjulsdriften med dynamisk vridmomentsfördelning, olika körlägen (däribland branschens första "Drift Mode") och startkontroll.

· Ford Focus RS är en av de 12 prestandamodeller som Ford kommer att lansera globalt fram till år 2020.

Goodwood, Storbritannien, den 25 juni, 2015 – Ford meddelade idag att nya prestandamodellen Focus RS, kommer att få en maxeffekt på 350 hästkrafter. I bilen, som utvecklats av Ford Performance-teamet, sitter en unik version av den 2,3-liters EcoBoost-motor som lanserades tillsammans med nya Ford Mustang.

Ford kommer att för första gången visa upp den nya modellen på årets Goodwood Festival of Speed i England. Ken Block, stjärna i både gymkhana och rallycross, kommer att köra bilen uppför banans beryktade backe – Hillclimb.

”Vi lovade entusiasterna att ta fram ett riktigt kraftpaket, och med 350 hästar under huven är nya Focus RS precis det”, säger Dave Pericak, global chef för Ford Performance. ”Den enorma kraften och den innovativa tekniken gör att nya Focus RS kan ta upp tävlingen med prestandamodeller från både lyx- och exotiska bilmärken.”

Med Focus RS introducerar Ford sin Ford Performance-fyrhjulsdrift med dynamisk vridmomentsfördelning. Det här innovativa systemet tar bilen till en helt ny nivå vad gäller vägegenskaper och körglädje genom att kombinera ett stabilt grepp med enastående smidighet och kurvtagning.

Nya Focus RS blir den första Ford RS-modellen med alternativa körlägen, däribland branschens första "Drift Mode" för kontrollerad överstyrning – och launch control.

Specialtillverkad EcoBoost-motor

Den nya 2,3-liters EcoBoost-motorn som sitter i nya Focus RS har samma grundkonstruktion som den fyrcylindriga aluminiummotorn i nya Ford Mustang. Motorn har dock specialanpassats för Focus RS för att få ut en maximal effekt på 350 hästar.

Den ökade effekten får man av en ny så kallad twin scroll-turboladdare med låg tröghet och större kompressor; lösningen ger signifikant högre luftgenomströmning. Dessutom har den nya motorn fått en mycket större intercooler, som maximerar tändningens densitet. Motorn har även ett större luftintag och ett mer sportigt avgassystem med en elektronisk ventil i avgasröret som ger en optimal balans mellan baktryck och avgasljud.

Topplocket är tillverkat av en förstärkt legeringsmaterial som klarar högre temperaturer, medan cylinderblocket fått starkare foder av gjutjärn.

Även kylningen har prioriterats i den här nya modellen. Fords tekniker har frigjort utrymme i framvagnen för den största kylaren någonsin på en Focus – något som kommer väl till pass på tävlingsbanan.

En omsorgsfull kalibrering har sett till att motorn ger utmärkt respons vid låga varvtal, har ett rejält drag i mittenregistret och toppar med 6 800 varv. Maximalt vridmoment ligger på 440 Nm och uppträder mellan 2 000 och 4 500 varv; dock kan hela 470 Nm uppnås under upp till 15 sekunders så kallad transient overboost vid kraftig acceleration.

Höga prestanda kräver förstås en sportig ljudbild. Ford Performance-teknikerna har sett till att modellen fått ett sportigt motorljud med den rosslighet som kännetecknar en äkta RS-bil.

”Den här specialkalibrerade 2,3-liters EcoBoost-motorn kommer förarna att älska. De känner först suget från turbon och pressar sedan upp motorn – och hör ett härligt motorbuller som får alla bilentusiaster att brista ut i ett stort leende”, säger Pericak.

Den nya modellen har utvecklats av Ford Performance-tekniker i Europa och USA och är den tredje generationen Focus RS. De två tidigare RS-modellerna lanserades 2002 respektive 2009. Nya Focus RS blir företagets trettionde RS-modell och kommer att tillverkas i tyska Saarlouis.

Focus RS, som är en av de 12 prestationsmodeller som Ford lanserar globalt fram till 2020, kommer att finnas för leverans i början av nästa år.

Aktuella nyheter

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från Rask & Björck Bil AB