Ford offentliggör nästa generations Ranger

2021-11-25
  • Fords ingenjörer och designers har samarbetat med kunder över hela världen för att skapa en pick-up de kan lita på i arbetet och på fritiden.

  • Med omfattande input från kunderna skapades en djärv, målmedveten exteriördesign och en elegant, högteknologisk, inbjudande interiör

  • Nästa generations Ranger erbjuder ett urval av beprövade och hållbara drivlinor, inklusive Fords kraftfulla V6 turbodiesel

  • Ett uppgraderat chassi och fjädring säkerställer utmärkt körning och hantering, oavsett om man kör med passagerare, full last eller drar släp.

  • Lastutrymmet är byggt för att underlätta för användaren, med ökad funktionalitet och bättre åtkomst

Stockholm den 24 november 2021

Idag offentliggör Ford nya Ranger. Det är den smartaste, mest mångsidiga och kapabla Rangern någonsin – en ännu mer önskvärd pick-up partner.

Genom Fords stora expertis inom pick-up segmentet och förståelse för kundernas behov har Ford skapat en Ranger som ger en ny nivå av bil- och ägarupplevelse.

"Med Ranger har vi haft en stor utökad familj i decennier", säger Jim Farley, verkställande direktör på Ford Motor Company. "Denna pick-up har alltid varit en pålitlig partner för småföretagare, familjer, äventyrare och många fler på mer än 180 marknader runt om i världen. Med nya Ranger är det här vårt tillfälle att leverera. Inte bara en produkt som våra kunder kommer att älska, utan en upplevelse som alltid kommer att hjälpa oss att bygga starka och varaktiga relationer med dem. Det här är den medelstora pick-up:en man kommer att vilja äga och uppleva.”

Orderböckerna för nästa generations Ranger kommer att öppnas i Europa i slutet av 2022 för kundleverans i början av 2023. Den nuvarande Rangern är segment-ledare i Europa och satte nyligen ett nytt försäljningsrekord i september med 45 539 bilar och en marknadsandel på 39,9 procent.

"Ranger fortsätter att gå från klarhet till klarhet i Europa med rekordstor försäljning", tillade Hans Schep, general manager, Commercial Vehicles, Ford of Europe. "Den smartaste, mest kapabla och mångsidiga Rangern hittills kommer att leverera ännu mer av styrka och stil som vi vet att kunderna värdesätter."


Living the Ranger Life

"Vi har verkligen utrustat nästa generations Ranger för att inspirera ägare att göra mer av det de älskar, med funktioner som uppmuntrar dem att utforska nya horisonter", säger Gary Boes, Enterprise Product Line Management-direktör, Global Trucks. "Vi är pick-up ägare också, och denna passion för Ranger-livsstilen översätts till en passion för produkten. I slutändan vill vi att våra kunders upplevelse av pick-up:en ska möjliggöra och förbättra deras livsstilar."

Ford kallar detta "Living the Ranger Life", och det är något som delas av alla designers och ingenjörer som är involverade i att skapa nästa generations Ranger.

Nästa generations Ranger-projekt leddes av Fords produktutvecklingscenter i Australien. Dess internationella team av hängivna designers och ingenjörer arbetade med team runt om i världen för att inte bara införliva det allra senaste inom Fords teknologi, kapacitet och säkerhet, utan även för att konstruera och testa Rangern enligt Fords tuffaste standarder.

"Vårt team var fokuserat på ett mål - att göra denna Ranger till den tuffaste och mest kapabla vi någonsin skapat", säger Graham Pearson, fordonsprogramchef för Ranger. "De tog bilen igenom ett av de mest uttömmande globala testscheman vi någonsin har utvecklat och var inte nöjda för än det var helt säkerställt att bilen levde upp till vår devis ”Ford Built Tough”


Nytt utseende, nya möjligheter

Input från kunder var nyckeln till att utveckla nästa generations Rangers robusta nya utseende. Ford tillbringade mycket tid med ägare runt om i världen och genomförde mer än 5 000 intervjuer och dussintals kundworkshops för att förstå hur kunderna använde sina pick-up:er och vad de förväntade sig av nya Ranger.

Visuellt är nästa generations Ranger djärv och självsäker, med en målmedveten exteriör som delar Fords globala design-DNA. Designen har en definierad ny grill, helt ny strålkastardesign, markerad axellinje längs sidorna och djärvare hjulhus. För första gången erbjuder Ford Ranger LED-matrix strålkastare. Bakljusen är designade i harmoni med signaturgrafiken i fronten. Interiört tas bilen till en ny nivå, med mjuka premium-material och en framträdande pekskärm i porträttstil med Fords SYNC™ 4-infotainmentsystem.

"Kunderna sa till oss att Ranger måste se tuff ut och måste inspirera till förtroende", säger Max Tran, chefsdesigner för Ranger. "De var väldigt tydliga i vad Ranger borde vara, både i hur det ser ut och hur det får dem att känna.”

Under den nya karossen finns ett uppgraderat chassi som är 50 mm längre och 50 mm bredare än den tidigare Ranger. En hydroformad frontstruktur skapar mer utrymme i motorrummet för den nya V6-motorn och hjälper till att framtidssäkra Ranger för andra framdrivningstekniker. Den öppnar också upp framsidan av bilen för att tillåta mer luftflöde till kylaren, vilket hjälper till att hålla drifttemperaturen låg vid bogsering eller tung last.


Nya drivlinor

Kunderna ville ha mer kraft och vridmoment för bogsering av tunga laster och extrem terrängkörning, så teamet la till Fords beprövade 3,0-liters V6-turbodiesel och utvecklade den för Ranger. Det är ett av tre turbodieselmotoralternativ som finns tillgängliga vid lanseringen.

"3,0-liters turbodiesel V6 levererar", säger Pritika Maharaj, Rangers programchef. "När du kör en Ranger med V6 turbodiesel känns det som en mycket större bil. Och den känns riktigt tuff i den meningen att den har oändlig kraft och vridmoment, vilket är precis vad våra kunder ville ha."

Nästa generations Ranger kommer också att ha ett urval av beprövade Single-Turbo och Bi-Turbo 2,0-liters fyrcylindriga dieslar. Single-Turbo kommer i två olika prestandanivåer och levererar kraft, vridmoment och bränsleekonomi, vilket är viktigt för småföretagare eller kommersiella fordonsflottor. Bi-Turbo-motorn är en mer sofistikerad prestandavariant för kunder som vill ha mer kraft men behöver behålla bränsleekonomin.

"Vi vet att våra kunder driver sina Rangers till det yttersta, så det är så vi testar dem. Vi går hela vägen för att se till att Ranger kommer att göra allt våra kunder vill, om och om igen”, säger Maharaj.


Förbättrad körförmåga

För att utveckla den körförmåga som förväntas av en pick-up som kunder använder för arbete, familj och fritid – fokuserade ingenjörerna på grunderna.

Ingenjörer flyttade framhjulen framåt med 50 mm för en bättre vinkel, vilket förbättrar terrängkörningen. De flyttade också de bakre fjädringsdämparna utanför ramen för att ge förare och passagerare en bättre upplevelse både i och utanför terräng, oavsett om de bär tung last till jobbet eller bara tar med familjen på middag.

"I nästa generations Ranger har vi utökat användningsområdet för att ge våra kunder det bästa av två världar – tänk på detta som ”Built Ford Tough Plus” – så att du har den kapacitet och hållbarhet som Fords transportbilar är kända för, plus komfort och en mer billiknande åktur som Ranger är känd för, sa Pearson.

Kunderna kommer att kunna välja mellan två fyrhjulsdriftsystem – ett elektroniskt ”shift-on-the-fly”-system eller ett avancerat nytt fyrhjulsdriftsystem med ett tryggt ”set-and-forget”-läge, designat för kapacitet när föraren behöver det.


Kundorienterad interiör

Kunderna ville ha en flexibel, modern förarkabin som tillgodoser både arbete och fritid. Så Ranger måste fungera som både en arbetsplats och en fristad, samt tillhandahålla smarta och uppkopplade funktioner med mer komfort och förvaringsmöjligheter än någonsin tidigare.

”Vi vet att våra kunder letar efter smarta och funktionella innerutrymmen som känns bekväma. Så vi designade interiören med en hög nivå av välintegrerad teknik, smart funktionell förvaring och visuella signaler för att få en bekväm och rymlig miljö, säger Tran.

Hjärtat i Rangers uppkopplade upplevelse är den stora 10,1-tums eller 12-tums pekskärmen i mitten. Den kompletterar den helt digitala instrumentpanelen och är utrustad med Fords senaste SYNC™ 4-system, som är kommer med sina röstaktiverade kommunikations-, underhållnings- och informationssystem. Dessutom finns det ett inbyggt fabriksmonterat FordPass Connect-modem, som möjliggör anslutning när den är länkad till FordPass™-appen. FordPass förbättrar ägarupplevelsen med funktioner som fjärrstart, fordonsstatus och fjärrlåsningsfunktioner via en mobil enhet.

Många av de traditionella körlägeskontrollerna har flyttats från instrumentpanelen och mittkonsolen till en dedikerad display på SYNC™-skärmen. Med en knapptryckning kan förare gå till Rangers dedikerade skärm för körlägen där de kan övervaka drivlinan, styrvinkeln, fordonets lutning, rullningsvinklar och andra kontroller.

Skärmen är också kopplad till en 360-graderskamera för att göra parkering enkel i trånga stadsutrymmen eller för att hjälpa till när man tar sig fram i särskilt knepig terräng. Dessutom kan kunder styra Rangers nya ytterzonsbelysningssystem via pekskärmen eller FordPass-appen, vilket förenklar arbete i mörker utanför bilen. Ranger-tekniken kommer också att vara framtidssäkrad för att klara Fords Power-Up trådlösa mjukvaruuppdateringar tack vare det inbyggda FordPass Connect-modemet.

Designteamet skapade också smart förvaring och användbara funktioner för användaren. Det finns inte bara ställen där man kan förvara sin telefon eller ladda den trådlöst, utan även en stor behållare i mittkonsolen för att förvara saker. Dessutom är dörrfickorna utformade för att rymma mer, den breda instrumentbrädan döljer ett övre handskfack och det finns förvaringsfack under baksätet.


Byggd för att klara mer med bättre åtkomst och funktionellt utrymme

"När vi träffade våra kunder och observerade hur de klättrade upp till lastutrymmet såg vi en stor förbättringsmöjlighet", säger Anthony Hall, Rangers fordonsingenjörschef. "Det var folk som klev på däcket och sedan gick över sidan av bilen eller hävde upp sig på den öppna bakluckan."

Det var inspirationen till att skapa ett integrerat sidosteg bakom bakdäcken på nästa generations Ranger, för att enklare komma åt lastutrymmet. Dessutom arbetade Ranger-teamet för att skapa ett mer flexibelt och säkert lastutrymme.

"Att bredda bilen med 50 mm kanske inte verkar vara så mycket, men det gör en enorm skillnad, särskilt i lastutrymmet. Det betyder att kunderna kommer att kunna lasta några ganska grundläggande föremål, till exempel en plywoodskiva eller en lastpall i full storlek”, säger Hall.

Ytterligare genomtänkta, kundfokuserade detaljer inkluderar ett nytt gjutet plastskydd som hjälper till att skydda flaket från repor. Extra lastfästpunkter – på starka stålrörsskenor – ger lättillgängliga punkter för att säkra laster.

Dessutom erbjuder Ranger ett nytt lasthanteringssystem designat med avskiljare för att förvar föremål i olika storlekar – som virke eller verktygslådor.

Zonbelysning – styrd via SYNC™-skärmen eller genom FordPass-appen – ger 360 graders belysning runt bilen för att ge användaren bättre sikt runt fordonet. Flakbelysning finns under vänster och höger räls och ger gott om ljus för att slutföra jobb i svagt ljus eller hitta saker i lastutrymmet i mörker.


Tillbehör som gör det personligt

Kunder kommer att kunna anpassa sin nästa generations Ranger med ett utbud av över 150 helt fabrikstillverkade tillbehör för arbete och fritid. Dessa tillbehör inkluderar de som utvecklats i samarbete med den globala terrängikonen ARB 4x4 Accessories.

Samarbetet mellan ARB 4x4 Accessories och Ford kommer initialt att rullas ut på utvalda marknader.

Nästa generations Ranger kommer att byggas vid Fords fabriker i Thailand och Sydafrika med början under 2022.

Kontakta oss


Aktuella nyheter

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från Rask & Björck Bil AB