Anpassad ljussättning kan ge längre räckvidd för elbilar

2019-11-29

I ett utvecklingskoncept initierat av Ford har företagets Transit minibuss bland annat försetts med stämningsbelysning som kan skapa ett varmare intryck inne i bilen med rött ljus, alternativt en sval upplevelse med blått ljus. Därmed kan den el som används för klimatanläggningen istället användas för att förlänga bilens räckvidd. Anpassad ljussättning är en av flera idéer som kan hjälpa framtidens elektriska fordon att optimera sin räckvidd.


Så ska elektriska bilar bli mer energieffektiva
Forskning som gjorts av amerikanska National Renewable Energy Laboratory visar att användningen av klimatanläggningar i batteridrivna fordon kan förkorta räckvidden med upp till 50 procent. Exempelvis kräver större fordon som minibussar mycket energi för att bibehålla temperaturen och säkerställa passagerares komfort.

Inom Fords utvecklingskoncept Smart Energy har företaget testat en Transit Minibuss i Fords väderfabrik i tyska Köln. Under tester har passagerare fått betygsätta komforten vid simulerat väder för en vinterdag med 0 grader Celsius, respektive en varm sommardag med 30 grader Celsius. I båda fall ledde anpassningen av interiörens ljussättning med hjälp av olika färger i förhållande till temperaturen till en minskad energianvändning – 3,3 procent mindre för en simulerad nedkylning med blått ljus och 2,5 procent mindre för en simulerad uppvärmning med rött ljus.

– När vi exponeras för färg kan vårt humör förändras på många olika sätt. I detta fall har vi lyst upp interiören med olika färgtoner, där rött ljus hjälper till att skapa ett varmare intryck och ett blått ljus sprider en sval känsla. Genom att kunna avlasta bilens luftkonditionering frigörs en längre räckvidd, säger Lioba Müller, ljusingenjör på Ford Europa.


Smart Energy-innovationer som optimerar energianvändningen
Utöver anpassad ljussättning med färger så har en rad andra innovationer tagits fram inom Smart Energy-konceptet:

  • Sex takmonterade solpaneler som laddar upp ett 12-voltsbatteri som kan användas för bland annat stolsuppvärmning.
  • Ett innovativt värmeåtervinningssystem som utnyttjar spillvärme från drivlinans komponenter, utomhusluften och luften i kupén. Tillsammans kan detta utöka räckvidden med upp till 20 procent.
  • Ventilerade dubbelglasfönster som reducerar att kyla smyger sig in i fordonet.
  • En elektrisk skjutdörr som öppnas halvvägs för att minska värmeförlusten. Uppvärmning, ventilation och luftkonditionering stängs av automatiskt när dörren öppnas.
  • En polykarbonatdelare mellan passagerardörrar och sittplatsytan, som reducerar värmeförlust då passagerare stiger in och ut från bilen.


Elektrifiering av Europas mest populära transportbilar
Forskningen är en del av Fords större satsning mot att kunna erbjuda varje modell i en elektrifierad version. Företaget utvecklar just nu en helelektrisk Ford Transit Skåpbil för den europeiska marknaden, som förväntas lanseras under 2021. Samtidigt blir Ford den första biltillverkaren att leverera laddhybrid-teknologi med nollutsläppskapacitet för 1-tonssegmentet med innovativa Transit Custom Plug-In Hybrid.



Kontakta oss

Aktuella nyheter

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från Rask & Björck Bil AB