Stark mytbildning kring E85 lever kvar, visar färsk undersökning från Ford
E85 innehåller inte längre sulfatnivåer som är skadliga för motorn och efter de senaste årens skattesänkningar är drivmedlet åter billigare att köra på jämfört med bensin. Men trots det lever de gamla myterna kvar hos svenskarna. En ny undersökning från Ford visar att mer än hälften av svenskarna fortfarande tror på myterna och alltså saknar kunskap om utvecklingen som har varit.
Har du hört talas om att en etanolbil kan gå sönder om den tankas med E85, eller att E85 är så högt beskattat att det är dyrare att köra på än bensin? Det var i så fall sant – för tio år sedan. Nu visar en undersökning gjord av Ford att 54,8 procent av svenskarna fortfarande tror på myterna. Nästan 25 % tror till och med att E85 är dyrare än bensin vid pumpen, vilket inte stämmer. En liter E85 tankas i dag för strax under 12 kronor medan en liter 95-bensin går loss på nästan 16,50 kronor.
– Vid sidan av el och andra förnybara bränslen tror vi och många andra att E85 är transportsektorns bästa chans att nå 2030-målen. Då utgör de här vanföreställningarna faktiskt ett klimathot i sig, och det borde såklart vara föremål för offentliga informationskampanjer, om regeringen menar allvar med 2030-målet, säger Erik Lindham, informationschef på Ford.
Hög nivå av okunskap
Trots att både bränslet och skatten har utvecklats det senaste decenniet, och trots att E85 i dag av många bedöms vara det effektivaste bränslet för en snabb klimatomställning av transportsektorn på kort sikt, så lever alltså flera av myterna om E85 fortfarande kvar och skapar en hög nivå av okunskap.
– För att klara klimatmålen måste transportsektorn snabbt ställas om från fossilt till förnybart, och etanol E85 har en nyckelroll i det. Därför är det ett riktigt hot mot klimatet att kunskapen om E85 är så låg – nu behöver vi folkbilda! Det säger Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.
Kvinnor kan mer än män
Värst är okunskapen bland män. Medan 55,4 procent av kvinnorna varken trodde på myterna om att E85 är skadligt för motorn eller att E85 är dyrare att tanka var det bara 36,3 procent av männen som genomskådade dem.
Det är också nästan dubbelt så vanligt att män tycker illa om E85 än att kvinnor gör det. Var tredje man (31,1 %), men bara var sjätte kvinna (17,7 %), har en negativ inställning till E85. Bland de som har en positiv inställning till E85 är det jämnare, 22 procent av männen och 19,1 procent av kvinnorna.
– Det är lite anmärkningsvärt att kvinnor återigen utmärker sig positivt i ett ämne som har med trafik och bilism att göra. Kvinnor kör enligt statistiken generellt bättre, vilket minskar olyckorna, och vi på Ford driver därför sedan tidigare kampanjen Dela Ratten för att öka jämställdheten i trafiken. Nu kan vi lägga till att kvinnor också har bättre kunskaper om förnybara drivmedel till det, säger Erik Lindham på Ford Sverige.
Emotionell grund till negativ inställning
Sammantaget uppger var fjärde svensk, 24,6 procent, att de har en negativ inställning till E85 som drivmedel, medan 54,9 procent är neutrala. Den vanligaste orsaken att vara negativt inställd till E85 är att man tror att det är dyrt att köra på, vilket mer än en tredjedel av de negativt inställda angav som orsak. Därefter kommer att man hört om andra som haft problem med sina E85-motorer (30,2 % av de med negativ inställning) eller att man själv haft en E85-bil med problem (20,8 %).
– När vi studerar siffrorna från undersökningen framkommer en bild att många verkar inbilla sig problem eller negativa minnen som kanske inte stämmer med verkligheten. 5,1 procent av alla i undersökningen svarade att de hade personlig erfarenhet av motorproblem på grund av höga sulfathalter i E85 i början på 2000-talet, vilket slaget på hela befolkningen motsvarar över 400 000 människor. Det ska jämföras med de cirka 250 000 E85-bilar som hittills har sålts i Sverige och kanske tio procent av dem råkade ut för problem. Det tyder på att den negativa inställningen till E85 är väldigt mycket mer emotionellt än rationellt betingad, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige.
Aktuella nyheter
-
Vår prisbelönta transportbil med 5 års garanti och högsta säkerhetsnivå (guld…
-
Nya E-Transit Custom
Den helt nya elektriska versionen av Europas mest sålda transportbil* har upp… -
Elektrifiera din verksamhet med Ford Transportbilar
Nu kan du ansöka om upp till 50 000 kr i klimatpremie per transportbil och ta… -
Ford tar en stark dubbelseger i en stor internationell utmärkelse
Ford tog en stark dubbelseger när priserna för årets kommersiella fordon tillkännagavs… -
Ford går med i vädjan till EU för helt utsläppsfri bilförsäljning till 2035
• Ford går med 25 företag i en namninsamling för att säkerställa att alla nya… -
Ford offentliggör nya, helt elektriska transportbilen E-Transit Custom
• Ford Pro intensifierar sin strävan mot elektrifiering genom att offentliggöra… -
Ford blir huvudpartner och officiell bil till svensk tennis
Ford och Svenska Tennisförbundet ingår ett nära samarbete där Ford blir huvudpartner… -
John Hurtig blir ny VD för Ford i Sverige
John Hurtig tillträder som ny verkställande direktör för Hedin HMC Motor Company… -
Ford delar data för mer hållbara och transparenta leverantörskedjor
• Ford blir en del av Catena-X, ett nätverk inrättat för att etablera datastandarder… -
Nu börjar Ford E-Transit att levereras till kunder i Europa
• De första Ford E-Transit-modellerna står redo att skickas från Ford Otosan-fabriken… -
Fords smarta trafikljus lyser grönt för utryckningsfordon
• Ford testar uppkopplad trafikljusteknik som kan bana väg för ambulanser, brand-… -
Ford storsatsar i Europa - ska sälja nio helt eldrivna modeller vid 2024
**** Pressreleasen från Ford of Europe på engelska i sin helhet nedan **** •…