Avancerad teknik och ingenjörskonst gör nya Ford Focus till ett av företagets säkraste bilar

2018-11-16

Nya Ford Focus är Fords hittills mest avancerade bil när det kommer till säkerhet för såväl förare som medtrafikanter. Nyligen erhöll bilen maxbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, samt fick beröm av test-organisationen för dess förarassistans och bekvämlighet.

Säkerheten var en av de viktigaste grundpelarna när Fords ingenjörer började utveckla nya Ford Focus. Bilen blev den första att testas i Fords helt nya krocktest-anläggning i Köln, Tyskland, som företaget investerat 15,5 miljoner Euro i. Det var på flera parametrar som den oberoende krock test-organisationen gav nya Ford Focus det högsta betyget fem stjärnor, bl.a. för bilens aktiva säkerhetsfunktioner samt bilens kaross som består av 33 procent ultrastarkt stål.

Aktiva och passiva säkerhetsfunktioner
Nya Ford Focus erbjuder ett brett utbud av förarhjälpfunktioner, bestående av bl.a. tre radar-sensorer, två kameror och 12 ultraljuds-sensorer - för att göra körningen bekvämare, mindre krävande och säkrare. Dessutom bidrar den avancerade kaross-strukturen och säkerhetscellen med ultrastarkt stål till att skydda passagerare vid en olycka. 


Funktioner som är utformade för att hjälpa förare att fokusera sin uppmärksamhet på vägen framåt är:

  •  Adaptiv farthållare med Stop & Go, Speed Sign Recognition och Lane-Centering för att enkelt manövrera i köbildning
  • Fords adaptiva frontbelysningssystem med nytt kamerabaserat Predictive Curve Light som ställer in strålkastarmönster för förbättrad sikt i mörkret genom att övervaka kurvor i vägen och vägskyltar - för första gången i branschen
  • Fords första Head-up-display för Europa, som hjälper förare att hålla ögonen på vägen genom att projicera användbar information i synfältet

    Tidigare i år gav Euro NCAP nya Focus beröm för att dess teknologier som ansågs vara välbalanserade mellan att ge föraren stöd samt ge föraren möjligheten att känna sig i full kontroll över fordonet.


De funktioner i nya Ford Focus som är utformade för att hjälpa föraren att undvika eller mildra effekterna av olyckor är:

  • Fords Pre-Collision Assist med fotgängar- och cyklistigenkänning, som kan upptäcka personer och cyklister i eller nära vägen framåt, eller som kan korsa fordonets väg och därmed automatiskt tillämpa bromsarna om det upptäcker en potentiell kollision och föraren inte reagerar på de varningar som ges
  • Evasive Steering Assist som använder radar och kamera för att upptäcka långsammare och stillastående fordon framåt och ger styrstöd åt föraren för att enklare kunna manövrera runt ett fordon vid risk för kollision
  • Fords dödavinkelnövervakningmed Cross Traffic Alert, som varnar förare som backar ut ur en parkeringsplats för fordon som är på väg att korsa vägen bakom, där bilen bromsar automatiskt om föraren inte reagerar på bilens varningssignaler


Funktioner som är avsedda att förbättra säkerheten för passagerare i händelse av en olycka är:

  • Post-Collision Braking, som bidrar till att minska effekten av en potentiell sekundär kollision genom att automatiskt tillämpa måttligt bromstryck när en första kollisionen upptäcks.
  • En 40 procentig ökning av kollisionsbelastningsförmågan jämfört med utgående Focus-modell
  • Ett fullgott utbud av krockkuddar runt i hela bilen
  • eCall-funktion för Focus-modeller som är utrustade med FordPass ochinbyggd modem, som automatiskt ringer nödtjänster i händelse av allvarliga olyckor och gör det möjligt för passagerare att kopplas direkt till nödtjänsten genom att trycka på en SOS-knapp i overhead-konsolen.


Nya Focus innehåller också det helt nya, skräddarsydda och internt utvecklade Ford Stability Control System för ökad säkerhet på vägen, och bromsavstånd från 100 km minskar med upp till 1 meter jämfört med den utgående modellen, Med hjälp av det nya Electric Brake Booster-systemet för utvalda modeller. 


Aktuella nyheter

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från Rask & Björck Bil AB