Ford Focus möter vintertiden med unik belysningsteknik

2018-10-29

På söndag kommer vintertidsomställningen som markerar starten för den mörka årstiden och med den mycket mörkerkörning. Ford passar därför på att, som första biltillverkare, presentera en ny sorts strålkastarteknik i nya Ford Focus som läser av vägskyltar och markeringar för att avgöra var bilens strålkastare ska lysa upp.

Mörkerkörning är för många ett orosmoment. Den nya strålkastartekniken som nu presenteras av Ford ska därför göra det lite mer komfortabelt och potentiellt säkrare att sätta sig bakom ratten.

Ford första tillverkaren med strålkastare som läser av vägen
Med nya Focus är Ford den första tillverkaren att introducera teknik som använder vägskyltar och vägmarkeringar som guidepunkter för att anpassa strålkastarnas ljuskäglor för att bättre lysa upp vägen framåt. Det kan handla om att bredda ljuskäglan inför en cirkulationsplats så att föraren lättare kan se gångtrafikanter och cyklister på vägrenen.

Snarare än att förlita sig på GPS-mappning, som inte alltid representerar den senast uppdaterade vägutformningen, ger det nya systemet en verklighetsbaserad förvarning om vad som finns framåt. Genom att utnyttja kamera- och belysningsteknik spårar Fords nya adaptiva strålkastarsystem vägmarkeringarna framför bilen så att den kan rikta strålkastarna in i kurvor innan föraren ens har vridit på ratten.

– Drömmen är att mörkerkörning inte ska vara svårare än att köra i dagsljus. Vår senaste belysningsteknologi är en del i att göra det till verklighet. Vägnätet i Europa förändras 15 procent varje år, och hur användbart GPS än är så är det vägmarkeringar som ger den mest uppdaterade informationen, säger Michael Koherr, ljusforskningsingenjör på Ford Europa.

81 procent oroliga för mörkerkörning
En undersökning gjord på uppdrag av Ford visar att 81 procent av de europeiska förarna är rädda för att köra när det är mörkt. I en separat, tysk undersökning svarade 53 procent att de var oroliga för att inte se en gångtrafikant eller cyklist, 43 procent att de var oroliga att se hinder för sent och 23 procent att de var oroliga att inte se vägriktningen framför dem.

Utöver den adaptiva strålkastartekniken utvecklar Koherr och hans team bland annat ett nytt punktbelysningssystem som använder en infraröd kamera för att lokalisera och spåra människor, cyklister och större djur upp till 120 meter bort.


Aktuella nyheter

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från Rask & Björck Bil AB