Nya elektrifierade Focus EcoBoost Hybrid levererar bränsleeffektivitet och uppkoppling
Nu släpps en ny version av Ford Focus med den bränsleeffektiva drivlinan EcoBoost Hybrid med ett 48-volts mildhybrid-system. Bilen erbjuder en 12,3-tums digital instrumentpanel och är utrustad med den senaste tekniken för att kunna maximera uppkopplingsmöjligheter. Modellen ansluter till en Focus-flotta med varianter som ST-Line, Titanium, SUV-inspirerade Active och lyxiga Vignale.
Nya Ford Focus EcoBoost Hybrid erbjuder en 1,0-liters hybridmotor med 155 hästkrafter, som levererar mer än dubbelt så hög effekttäthet jämfört med den 2,0-liters bensinmotor med 145 hästkrafter som användes i Focus för precis 10 år sedan, och med 45 procent bättre bränsleeffektivitet.
Focus EcoBoost Hybrid finns också tillgänglig med 125 hästkrafter, och ersätter 1,0-liters EcoBoost bensinmotorns standardgenerator med en remdriven integrerad generator (BISG), vilket möjliggör uppladdning av bilens 48-volts litiumjonbatteri vid inbromsning.
–Våra elektrifierade drivlinor är inte bara utformade för att spara bränslepengar för föraren, utan även för att skapa en härlig körupplevelse. Focus EcoBoost Hybrid integrerar sömlöst el- och bensindrift för nya nivåer av prestanda och bränsleeffektivitet, säger Roelant de Waard, marknads- och försäljningschef på Ford Europa.
Gör det lättare att behålla fokus och uppkoppling
Ny teknik med bland annat en 12,3-tums digital instrumentpanel och ett riskinformationssystem, som kommer senare i år, gör den utvecklade Focus-modellen mer lättkörd än någonsin. Den nya instrumentpanelen är försedd med tydlig grafik för att hålla föraren uppdaterad om den elektriska energiförbrukningen. Föraren kan enkelt se hur mycket energi som genererats av mildhybrid-systemet och se i realtid om energi förs till batteriet för att kunna styra och förbättra bränsleeffektivitet och prestanda.
–Det som gör det nya riskinformationssystemet speciellt är att bilarna är uppkopplade direkt till internet, utan att förlita sig på tredjepartsappar. Det här är ett viktigt steg framåt. Varningarna är specifika, relevanta och skräddarsydda för att hjälpa till att förbättra just din resa, säger Joerg Beyer, chefsingenjör på Ford Europa.
Nya Ford Focus EcoBoost Hybrid finns tillgänglig redan nu för försäljning och kommer att finnas i bilhallarna för provkörning i månadsskiftet juli–augusti.
Aktuella nyheter
-
Vår prisbelönta transportbil med 5 års garanti och högsta säkerhetsnivå (guld…
-
Nya E-Transit Custom
Den helt nya elektriska versionen av Europas mest sålda transportbil* har upp… -
Elektrifiera din verksamhet med Ford Transportbilar
Nu kan du ansöka om upp till 50 000 kr i klimatpremie per transportbil och ta… -
Ford tar en stark dubbelseger i en stor internationell utmärkelse
Ford tog en stark dubbelseger när priserna för årets kommersiella fordon tillkännagavs… -
Ford går med i vädjan till EU för helt utsläppsfri bilförsäljning till 2035
• Ford går med 25 företag i en namninsamling för att säkerställa att alla nya… -
Ford offentliggör nya, helt elektriska transportbilen E-Transit Custom
• Ford Pro intensifierar sin strävan mot elektrifiering genom att offentliggöra… -
Ford blir huvudpartner och officiell bil till svensk tennis
Ford och Svenska Tennisförbundet ingår ett nära samarbete där Ford blir huvudpartner… -
John Hurtig blir ny VD för Ford i Sverige
John Hurtig tillträder som ny verkställande direktör för Hedin HMC Motor Company… -
Ford delar data för mer hållbara och transparenta leverantörskedjor
• Ford blir en del av Catena-X, ett nätverk inrättat för att etablera datastandarder… -
Nu börjar Ford E-Transit att levereras till kunder i Europa
• De första Ford E-Transit-modellerna står redo att skickas från Ford Otosan-fabriken… -
Fords smarta trafikljus lyser grönt för utryckningsfordon
• Ford testar uppkopplad trafikljusteknik som kan bana väg för ambulanser, brand-… -
Ford storsatsar i Europa - ska sälja nio helt eldrivna modeller vid 2024
**** Pressreleasen från Ford of Europe på engelska i sin helhet nedan **** •…