Nya Ford Explorer Plug-In Hybrid börjar levereras till kunder i Europa

2020-05-15

Helt nya Ford Explorer Plug-In Hybrid – med ren eldrift, förstklassig komfort och verklig förmåga att klara krävande vägunderlag terräng – har nu börjat levereras till kunder i hela Europa. Det första bilarna till svenska kunder anländer under andra halvåret 2020.

Explorer Plug-In Hybrid kombinerar Fords kraftfulla 3,0-liters V6-bensinmotor EcoBoost och en elmotor, generator och ett litiumjonbatteri på 13,6 kWh som kan laddas både från extern strömkälla och via regenerativ laddning under körning – och ger 457 hk och ett vridmoment på hela 825 Nm, vilket gör Explorer till Fords mest kraftfulla hybridfordon.

Den avancerade drivlinan med Fords 10-växlade automatlåda, intelligent fyrhjulsdrift och terränghanteringssystem med sju körlägen klarar att transportera sju personer i utsökt komfort, dra ett släp på upp till 2 500 kg och möjliggör upp till 42 km räckvidd med ren eldrift, bränsleeffektivitet från 3,1 l/100 km och CO2 utsläpp från 71 g/km. All data enligt WLTP-standards.

Olika tekniska lösningar, såsom adaptiv farthållare med Stop & Go, detektering av skyltade hastighetsgränser och körfältscentrering och den nya bromsassistenten vid backning hjälper till att skapa en mer intuitiv och mindre stressande körupplevelse. Både ST-Line och Platinum-versionen innehåller ett B&O premiumljudsystem med 14 högtalare och en pekskärm på 10,1‑tum, plus elektronisk temperaturstyrning i tre zoner och modemet FordPass Connect.

Explorer Plug-In Hybrid är ett av 18 nya fordon som Ford introducerar för sina kunder i Europa fram till slutet av 2021.

Ren eldrift
Elmotorn ger bilen förmågan att köra med nollutsläpp, ren eldrift. Dessutom kan föraren välja när och hur batteridriften ska användas med hjälp av driftlägena EV Auto, EV Now, EV Later och EV Charge. När batteriet är urladdat återgår drivlinan automatiskt till läget EV Auto – där kraften från bensinmotorn kompletteras med stöd från elmotorn tack vare återgenererad energi för optimal bränsleeffektivitet.

Det tar mindre än 6 timmar att helt ladda batteriet via ett vanligt eluttag (230V). Ford rekommenderar dock starkt att lägga via en laddbox eller en publik laddpunkt för ökad säkerhet och snabbare laddning.

Den parallella hybridarkitekturen gör det också möjligt att använda den totala kombinerade effekten och vridmomentet hos både bensinmotorn och elmotorn samtidigt för förbättrad prestanda både på väg och många olika slags underlag – i kombination med intelligent teknik för fyrhjulsdrift som gör det möjligt att dra hästsläp eller stora släpvagnar som väger upp till 2 500 kg.

Teknik som klarar påfrestningar
Nya Ford Explorer Plug-in Hybrid kommer med en rad sofistikerade, tekniska lösningar inom förarassistans redan som standard, för att underlätta att köra ett stort fordon på såväl landsväg som i storstäder

Den aktiva parkeringsassistanten hjälper till att manövrera vid både fickparkering och lodrät parkering med ett knapptryck. Tekniken kan också hjälpa föraren att köra ut från fickparkering med hjälp av helautomatiska Park-out Assist.

Informationssystemet för döda vinkeln, Cross Traffic Alert (varning för korsande trafik) varnar backande förare för trafik som är på väg att korsa bilens väg bakom bilen. Dessutom, för första gången i Europa, använder bromsassistenten vid backning både radar, kameror och ultraljudssensorer för att kunna upptäcka objekt som finns i fordonets väg och är minst 28 cm höga och 7,5 cm breda och kan bromsa automatiskt för att undvika en förestående krock när fordonet backar i hastigheter mellan 1,5 och 12 km/h. En 360-graders kamera ingår också som standard.

Säkerhetssystemen för krockvarning detekterar fotgängare och cyklister längre fram på vägen eller i dess närhet, eller som kan vara på väg att korsa fordonets väg och kan bromsa automatiskt om systemet upptäcker en möjlig krock och om föraren inte reagerar på varningarna.

Stop & Go gör att den adaptiva farthållaren kan stoppa fordonet helt i stopp-start-körning och automatiskt börja köra igen om stoppet är kortare än 3 sekunder eller med knapptryckning för stopp som varar längre än 3 sekunder.

Med en rad avancerade system fick nya Ford Explorer hela 5 stjärnor i Euro NCAP. Framförallt fick den höga poäng för skyddet av både vuxna och unga personer i bilen. Bilens säkerhetscell för förare och passagerare innehåller ultrahållfasta rör av martensitstål i vindrutans pelare och längs taket tillverkade enligt en process som är helt ny för fordonsbranschen.

Arrangemanget med sju säten ger maximal flexibilitet, med upp till 2 274 liter lastutrymme i tvåsitsigt läge. Stolar som lätt kan vikas ned och upp helt elektriskt gör det lekande lätt att konvertera utrymmet för att passa olika kombinationer av passagerare och bagage

En 10,1 tum stor pekskärm som är monterad i stående läge i instrumentpanelens mitt är standard för både varianterna, Platinum och ST-Line, och kan visa kartan över hela skärmen för tydlig navigering eller använda en del av skärmen för information om ljudsystemet. Skärmens glas har kapacitiv givare, vilket i jämförelse med de skärmar som brukar användas i smartphones och surfplattor ger snabbare och mer lyhörd hantering av kommunikations- och underhållningssystemet SYNC 3.

En egen karaktär
Versionerna Platinum och ST-Line av Explorer Plug-In Hybrid har sina egna respektive distinkta utformningar av SUV:ens självsäkra exteriör och modern inredning.

Lättmetallfälgarna på 20 tum, som ingår som standard, har mattsvart finish hos ST-Line-modellerna och en mörkare mattsvart finish på Platinum-modellerna.

ST-Line-modellerna har även en blanksvart frontgrill i ett stycke och högblanka svarta lastskenor och detaljer på baklucka och dörrar. Interiört finns röda accentsömmar på sätena, golvmattor och en sportig ratt med platt nedre del samt detaljer med kolfibereffekt i instrumentpanelen.

Platinum-modellerna har frontgrill i ett stycke med sidenfinish och även sidenfinish på lastskenor och detaljer på baklucka och dörrar. Interiört lyfts instrumentpanelen med applikationer av äkta trä.

Priset på nya Ford Explorer Plug-In Hybrid är från 820 900 SEK och har ett mycket konkurrenskraftigt förmånsvärde på under 2 500 SEK i månaden efter 50 procents marginalskatt. Förmånsvärdet för nya Kuga Plug-In Hybrid ST-Line ligger på 1 255 SEK i månaden. Bilen börjar levereras till svenska kunder under halvåret 2020.


Kontakta oss

Aktuella nyheter

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från Rask & Björck Bil AB