PARIS, den 1 oktober 2014 – Helt nya Ford S-MAX – en elegant och innovativ omdefinition av den trendsättande sjusitsiga sportaktivitetsbilen – har världsdebut vid årets motormässa i Paris, och frontar Ford Motor Companys nya modellprogram.

Paris är även platsen för Fords premiärvisning av de nya, eleganta multiaktivitetsmodellerna C-MAX och Grand C‑MAX som erbjuder kraftigt förbättrad bränsleeffektivitet, komfort och förfining; debut är det även för nya Ford Mustang för Europamarknaden – den första att säljas i regionen i bilens 50-åriga historia.

Fords helt nya SUV i premiumsegmentet, Edge, visas för första gången på en europeisk motormässa och blir Fords lyxiga, tekniskt avancerade och rymliga flaggskeppsmodell i SUV-klassen när den börjar säljas i Europa under 2015.

En annan bilmodell som premiärvisas i Paris är nya Ford Focus ST. Mer dynamisk och förfinad än någonsin kan nya Focus ST för första gången fås med effektstarka bensin- eller dieselmotorer i ett flertal utföranden.

"I Fords europeiska omvandlingsplan från 2012 utlovades minst 25 nya bilar inom 5 år. Det är emellertid ett mål som vi kommer att ha överträffat med 30 nybilslanseringar i slutet av 2015", säger Stephen Odell, chef för Ford i Europa, Mellanöstern och Afrika. "Nya C-MAX och Focus ST ger kunderna vårt senaste formspråk, den senaste tekniken och prestandan, följt av en mängd förbättringar hos helt nya S‑MAX och Edge, plus den efterlängtade debuten för Mustang i Europa.

Helt nya S-MAX – unik stil

Helt nya Ford S-MAX är byggd i samma anda som originalversionen och erbjuder elegans, körglädje och avancerade funktioner utan att kompromissa med innermåtten, flexibiliteten och bränsleeffektiviteten.

S-MAX, som börjar säljas runt om i Europa nästa år, introducerar Fords adaptiva styrning i Europa. Systemet justerar kontinuerligt förhållandet mellan styrningen och hjulen utifrån hastigheten, vilket gör körning på slingriga vägar till ett rent nöje.

Den nya bakre hjulupphängningen med integrallänk och delar av aluminium som sänker vikten bidrar till att uppnå klassledande köregenskaper. Upphängningen bidrar samtidigt till att kraftigt förbättra åkkomforten och körupplevelsen.

Tysta och bekväma långresor möjliggörs genom en serie nya följsamma och avancerade drivlinor, inklusive de nyutvecklade EcoBoost-motorerna på 160 hk 1,5 liter och 240 hk 2,0 liter. Dieselmotorns koldioxidutsläpp förväntas minska med sju procent; bland alternativen finns en 120-hästars 2,0-liters TDCi-motor och en reviderad 150- eller 180-hästars 2,0-liters TDCi. Fords intelligenta fyrhjulsdrift kommer även den att få premiär på Paris motormässa.

S-MAX blir den första Ford-modellen som erbjuds med Fords dynamiska LED-strålkastare med bländningsfritt helljus. Fords avancerade funktion för hjälp före kollision (Pre-Collision Assist) är en nyhet i segmentet och motverkar olycksrisker också vid motorvägskörning.

Den eleganta och sportiga exteriören kompletteras av den lyxiga interiören med dynamisk design. Interiören har även utformats för att ge optimal komfort med Fords flerkonturssäten fram – en nyhet i segmentet – och ett separat klimatsystem bak. Nya S-MAX har hela 32 olika sätes- och lastutrymmeskombinationer med segmentets första enkelt fällbara Easy-Fold-baksäten i andra och tredje raden. Bland övriga nyheter kan nämnas det röststyrda kommunikationssystemet SYNC 2, baklucka som öppnas med foten och klassens bästa förvaringsutrymmen.

C-MAX – mer elegans och högre effektivitet

Fords nya multiaktivitetsserie C-MAX erbjuder en ny, mer slimmad exteriör med företagets karakteristiska upp-och-nedvända trapetsformade grill, smalare strålkastare med mer markerade linjer samt mer rektangulära, långsmala dimljus.

I den smakfullt inredda kupén har antalet knappar och reglage minskats, samtidigt som paneler av högre kvalitet och nya detaljer med svart sidenmatt och kromfinish bidrar till ett renare och mer modernt utseende. Några exempel på de nya och förbättrade förvaringsutrymmena är en omdesignad mittkonsol med skjutbart integrerat armstöd, ett mer lättåtkomligt svängbart handskfack och djupare förvaring på ovansidan av instrumentbrädan.

Utöver detta introducerar modellerna avancerad teknik som fotmanövrerad baklucka och Fords SYNC2 i MAV-segmentet. Buller- och vibrationsnivåerna har sänkts tack vare sidorutor med tjockare glas och mer ljudabsorberande tätningar och förbättrad isolering i motorrummet.

För första gången kan nu C-MAX även fås med Fords nya 1,5-liters EcoBoost-bensinmotor och den nya 1,5-liters TDCi ECOnetic-dieseln på 105 hästar, som förväntas ge koldioxidutsläpp på 99 g/km i femsitsiga C-MAX.*

Säljstart för ikoniska Ford Mustang i Europa

Nya Ford Mustang i fastback- respektive cabrioletutförande kommer att erbjuda prestanda och kvalitet i toppklass, liksom klassiska Mustang-designdetaljer som de eleganta linjerna, tredimensionella baklyktor utformade som trianglar och den karakteristiska trapetsformade grillen. Motormässan i Paris blir debuten för Mustang i europeiskt utförande med omarbetade baklyktor, backspeglar och omdesignad front.

Hur en Ford Mustang ser ut, känns och låter är avgörande för att den rätta upplevelsen ska infinna sig. För kraften svarar Fords prisade 5,0-liters V8 med en effekt på 418 hk och ett vridmoment på 524 Nm. För att nå de krav på låg bränsleförbrukning och CO2-utsläpp som europeiska bilköpare ställer kompletteras V8:an av en helt nyutvecklad 2,3-liters EcoBoost-motor som ger Mustang tillgång till toppmodern teknik och som möjliggör en turboladdad effekt på 314 hk och 434 Nm.

Nya Ford Mustang har ett helt nytt chassi och Performance Pack ingår som standard på bilarna som säljs på den europeiska marknaden. Fram finns en ny perimeter-underram som hjälper till att göra framvagnen vridstyv och minska massan, så att man får en mer förutsägbar styrning och därmed bättre köregenskaper.

Det nya främre fjäderbensystemet från MacPherson med dubbel kulled gör att man kunnat sätta in kraftiga bromsar. Både 2,3‑litersmodellerna och GT Mustang med V8 kommer att utrustas med ett kraftfullt bromssystem och 19-tumsfälgar.

Lyx-SUV:en Ford Edge

Helt nya Ford Edge kommer att erbjuda nya tekniker när den tar plats bredvid nya, medelstora SUV:en Kuga och den helt nya, kompakt-SUV:en EcoSport, detta som det tredje kapitlet i Fords expansionsplan för den europeiska SUV-marknaden

Liksom helt nya S-MAX kommer Edge att vara utrustad med Fords adaptiva styrning. Med Edge introduceras en annan nyhet för Europamarknaden: ljudtekniken aktiv ljudreducering, som använder sig av tre mikrofoner i kupén för att generera motsatta ljudvågor som riktas genom ljudsystemet och förbättrar det totala motorljudet och kupémiljön. De europeiska kunderna kommer att kunna beställa Edge i två olika utföranden: Fords 2,0-liters Duratorq TDCi-dieselmotor, en 180-hästars motor med 400 Nm vridmoment och beräknade CO2-emissioner på 149 g/km med 6-växlad manuell växellåda; och en 210-hästars motor med 450 Nm vridmoment och beräknade CO2-emissioner på159 g/km med sexstegad PowerShift-automatlåda och paddelreglage på ratten.

Den mest avancerade Ford Focus ST hittills

Den mest avancerade Focus ST-modellen någonsin har utrustats med nya chassikontroller, finjusterade hjulupphängningar och styrning samt specialdäck som tillsammans garanterar en mer följsam, balanserad och tyst körning. För första gången erbjuds kunderna valet mellan två kraftfulla motorer – en bensin och en diesel.

Den första Focus ST med dieselmotor blir dessutom Fords mest bränsleeffektiva och lågutsläppande prestandamodell någonsin. Med en 185-hästars 2,0-liters TDCi-motor accelererar den till 100 km/h på 8,1 sekunder, förbrukar 4,2 l/100 km och släpper ut 110 g CO2 per km.*

De kunder som föredrar bensin erbjuds en 250-hästars, 2,0-liters EcoBoost-motor som gör 0–100 km/h på 6,5 sekunder, har en förbrukning på 6,8 l/100 km och släpper ut 159 g koldioxid per kilometer. Båda modellerna har automatisk start-/stoppfunktion som förstärker EcoBoost-versionens bränsleeffektivitet med 6 procent så att den blir den mest bensinsnåla Focus ST-modellen någonsin.

"Jag tror att de här enastående nya bilarna kommer att ge Ford Europa en flygande start på det nya året", säger Odell. "2015 kommer att vara ett år då den produktdrivna omvandlingen av Ford Europas verksamhet fortsätter att göra stora framsteg."