Göteborg, den 17 september 2014 – Ford presenterar nu nya Ford S–MAX, en elegant och nyskapande version av den trendskapande, sjusitsiga Sports Activity Vehicle.

Den nya version av S-MAX, som börjar säljas nästa år, bjuder på elegans, körglädje och avancerade funktioner utan att kompromissa med utrymme, flexibilitet och bränsleeffektivitet.

”S-MAX har entusiastiska kunder över hela Europa – människor som vill ha ett praktiskt och rymligt fordon men inte nöjer sig med en typisk storbil för familjer”, säger Stephen Odell, chef för Ford i Europa, Mellanöstern och Afrika. ”Nya S-MAX bygger vidare på detta arv och förstärker designen, tekniken och köregenskaperna.”

Med nya S-MAX debuterar Fords adaptiva styrning i Europa; systemet ger en förbättrad respons på förarens rattrörelser. Smart fyrhjulsdrift och en rad sofistikerade drivlinor – bland annat en ny 1,5-liters EcoBoost-bensinmotor – är annat som sörjer för goda förarupplevelser.

S-MAX blir den första Ford-modellen som överallt erbjuds med Fords dynamiska LED-strålkastare med bländningsfritt helljus. Fords avancerade funktion för hjälp före kollision (Pre-Collision Assist) motverkar olycksrisker också vid motorvägskörning.

Från skidresan till skolskjutsen ger nya S-MAX sju personer en bekväm körning; bilen har hela 32 olika sätes- och lastutrymmeskombinationer med segmentets första enkelt fällbara Easy-Fold-baksäten i andra och tredje raden.

Mer än 400 000 S-MAX har sålts sedan modellen lanserades och Ford skapade en ny nisch, Sports Activity Vehicle, och blev utsedd till årets bil 2007.

Ny, spännande design

Fords formgivare har lyckats göra S-MAX yttre ännu mer dynamiskt och elegant.

”Den eleganta och sportiga S-MAX-profilen drar verkligen blickarna till sig och attraherar de kunder som uppskattar bilar med ett exklusivt utseende”, säger Joel Piaskowski, designchef på Ford Europa. ”Lägre taklinje, tunna strålkastare och muskulösa hjulhus bidrar till att ge nya S-MAX en bredare och tuffare look.”

Det eleganta formspråket är minimalistiskt, dvs. formgivarna har reducerat störande visuellt brus. A-stolpen har flyttats bakåt för att skapa en längre och mer skulpterad huv, vilket understryker det lyxigare utseendet. En upphöjd trapetsformad grill i krom och tunna strålkastare ingår i det som ger bilen ett mer "tekniskt" uttryck.

Den karismatiska S-MAX-silhuetten och den distinkta fönsterlinjen har gjorts ännu snyggare och kombineras nu med LED-halvljus och LED-bakljus i en modernare stil. Mellan baklyktorna löper en list i satinkrom. En bakre diffuser separerar de inbyggda avgasrören, vilket ger ett sportigt intryck.

På insidan är känslan sofistikerad och dynamisk; här återfinns en skulpterad mittkonsol som sträcker sig från instrumentpanelen, aluminiumdetaljer ovanför handskfacket och "biosittning" för andra och tredje sätesraderna. Interiören är luftig tack vare panoramaglastak i fullängd och smarta säteslösningar med tunna ryggar som ger mer benutrymme.

Mjuka material och stickningar i accentfärger används genomgående i interiören. Materialen är antifläckbehandlade och hållbarhetstestade, så att de väl står emot det vardagliga slitaget från en aktiv familj.

Utvecklarna har till och med testat att klädslar och annat klarar kontakten med dragkedjor, knappar och andra liknande föremål. Med en spikklubba, som ser ut som ett medeltida vapen, har testarna gått loss på klädseln 600 gånger.

”Vi säger att insidan på nya S-MAX ska vara en 'dynamisk fristad'. Med det menar vi att den ska ge ett lugnt intryck och ha gott om möjligheter till förvaring av alla småprylar. Den ska dessutom vara modern och elegant, men också sportig med vadderingar och en förarcentrerad cockpitliknande kupé”, säger Hak Soo Ha, som ansvarat för designen av interiören. ”Vi har också sett till att minska reflexerna i speglar och fönster, vilket underlättar körningen, precis som de intuitiva, analogt utformade reglagen.”

Praktiska lösningar

Nya S-MAX finns med fem eller sju säten och erbjuder bästa tänkbara komfort och funktionalitet. Tack vare Easy-Fold-systemet kan varje baksäte fällas platt med en enkel knapptryckning. Det är också enkelt att ta sig in i den tredje sätesraden.

Tack vare det förbättrade systemet för värme, ventilation och AC – som introducerades med nya Mondeo – får man snabbt lämplig temperatur i bilen. Systemet ger bättre luftväxling, klarar lägre temperaturer och är tystare. S–MAX bygger på insikten att också de bakre passagerarna vill ha det bekvämt; därför kan de välja sina egna inställningar i ett separat klimatsystem.

Kupén har blivit tystare med hjälp av förstärkt isolering och en magnetisk massdämpare i taket som motverkar vibrationer. Som första bil i sitt segment har S-MAX flerkonturssäten med värme/kyla och massagefunktion.

”Tack vare uppblåsbara kuddar, som med en unik vågrörelse stimulerar muskler och blodkärl, minskar sätena i S-MAX förarens och framsätespassagerarens trötthet och värk”, säger Jeroen Lem, forskningsingenjör på Ford Europa. ”Det avancerade systemet övervakar trycket i varje kudde så att det känns som en massagerulle förs utmed ryggen. Två olika styrkor för massagen kan väljas på pekskärmen.”

Framsätets nackstöd kan justeras uppåt, nedåt., framåt och bakåt. Föraren kan justera sin sittställning med hjälp av segmentets första elektriskt inställbara rattstång och en minnesfunktion för sätets lägen. För första gången erbjuds S-MAX med uppvärmd ratt.

Baksätenas konturer och fasthet har justerats för att ge bästa tänkbara komfort. Nya S-MAX har sin klass bästa lösningar vad gäller passagernas behov av förvaring; bland alternativen finns ett nytt, täckt förvaringsutrymme på instrumentpanelens ovansida, medieförvaring i mittkonsolen och ett dolt utrymme bakom tredje sätesraden.

Smarta funktioner

I nya S-MAX används kamera, radar och ultraljudsutrustning för att kunna tillhandahålla mer än 16 olika tekniska funktioner som gör det lättare att köra och styra bilen på ett säkert sätt. Här ingår bland annat följande:

Hjälp före kollision (Pre-Collision Assist) aktiverar bromsen om en kollision med ett framförvarande fordon hotar. Först avges ett ljud och sedan visas en varning på vindrutan. Systemet fungerar i farter från 8 km/h upp till topphastighet. Med funktionen adaptiva LED-strålkastare justeras belysningsvinkeln efter körförhållandena. Bländningsfritt halvljus innebär att framförvarande fordon upptäcks (oavsett färdriktning) och att det ljus som riskerar att blända dämpas, medan annat ljus behåller sin styrka.

Sensortekniken i nya S-MAX gör det också enklare att parkera:
  • Vinkelrät parkering betyder att parkeringsrutor identifieras och systemet styr in bilen vid sidan av andra bilar, precis som systemet för aktiv parkeringshjälp underlättar parallellparkering.
  • Det finns även en funktion som hjälper föraren att köra ut från parkeringsplatsen.
  • Föraren kan dessutom få ljudsignaler och andra varningar om avståndet i sidled till andra fordom blivit för litet.
  • CTA-funktionen (Cross Traffic Alert; varning för korsande trafik) varnar backande förare för trafik bakom bilen.
  • Bland de övriga förarassistansfunktioner som nya S-MAX erbjuds med kan nämnas varning för trafik i döda vinkeln, trafikmärkesigenkänning, filbytesvarning, filkörningsassistans och förarvarning.

Med nya S-MAX introduceras Front Split View-kameratekniken, som gör det lättare att klara svåra korsningar eller parkeringsplatser med begränsad synlighet tack vare ett 180-graders kamerasystem som finns installerat på framsidan av fordonet. Den adaptiva fartkontrollen använder sig av en framåtriktad radar och hjälper föraren att hålla ett förinställt avstånd till bilen framför.

Den nya, smarta fartassistanstekniken förstärker den adaptiva fartbegränsaren så att farten kan anpassas till information från trafikmärkesigenkänningen och navigeringssystemet.

”Olika fartbegränsningsfunktioner har blivit enormt uppskattade av alla förare som vill undvika fortkörningsböter. Med smart fartassistans blir detta ännu lättare”, säger Stefan Kappes, chef för aktiv säkerhet på Ford Europa.

Avancerad chassiteknik och Fords intelligenta fyrhjulsdrift

Nya S-MAX blir först i Europa med Fords exakta, nya adaptiva styrning som gör körning på kurviga vägar till ett nöje. Systemet optimerar responsen genom att hela tiden justera förhållandet mellan styrning och hjul utifrån hastigheten. I lägre hastigheter, till exempel när man svänger in i en parkeringsficka eller manövrerar bilen på trånga gator, gör det nya systemet att bilen blir smidigare och lättare att svänga med. På motorvägen reagerar S-MAX jämnare och mer exakt på förarens signaler.

Fords nya bakre hjulupphängning med integrerad länk förstärker den klassledande kördynamiken med lätta aluminiumkomponenter. Systemet ger mer dynamiska prestanda och förbättrar körkomforten inte minst för passagerare bak.

S-MAX kan nu för första gången fås med Fords intelligenta fyrhjulsdrift, som ger ett överlägset väggrepp. Fords intelligenta fyrhjulsdrift analyserar vägförhållandena i förebyggande syfte 20 gånger snabbare än en blinkning och fördelar AWD-kraften så att föraren får bästa möjliga kombination av vägegenskaper och grepp.

Det främsta syftet med AWD-system i låg hastighet är att ge ett bra grepp. Vid högre hastigheter handlar det mer om att förstärka vägegenskaper och respons. På instrumentpanelen visas hela tiden vridmomentsfördelningen mellan de fyra hjulen.

En ytterligare funktion som ger en förbättrad körupplevelse är kompensation av vridmomentsstyrning och ”Active Nibble Compensation" som motverkar oönskade motrörelser och skakningar.

Låga utsläpp och imponerande prestanda

Nya S-MAX erbjuds med nya tysta, bränsleeffektiva och följsamma diesel- och EcoBoost-bensinmotorer.

Dieselmotorns koldioxidutsläpp förväntas minska med sju procent; bland alternativen finns en 120-hästars 2,0-liters TDCi-motor med sexväxlad manuell växellåda och en reviderad 150- eller 180-hästars 2,0-liters TDCi med manuell växling eller med automatisk PowerShift-låda med dubbelkoppling. Det aktiva motoruppvärmingssystemet gör att man når maximal effekt snabbare och minskar därmed utsläppen.

För den som föredrar bensinmotor finns Fords nya bränsleeffektiva 160-hästars 1,5-liters EcoBoost-motor med manuell växellåda och 240-hästars 2,0-liters EcoBoost med automatväxling.

Utsläppen sänks och bränsleeffektiviteten höjs också tack vare smart förnyelsebar laddning och automatisk start-/stoppfunktion. Ett särskilt skydd under karossen och aktivt grilljalusi har förbättrat den aerodynamiska effekten; systemet har optimerats under 400 timmars testning i vindtunnel.

Förstärkt aktiv och passiv säkerhet

I nya S-MAX har säkerheten prioriterats. Karossen har gjorts 3 procent starkare med hjälp av en större andel höghållfast stål. Bland andra nyheter på säkerhetsområdet finns sidokrockkuddar för den andra sätesraden.

Fordonsstabiliteten har förstärkts med system för kurvkontroll och krängningsstabilitet som anpassar vridmoment och bromsar så att föraren kan behålla kontrollen över bilen.

MyKey-funktionen betyder att ägaren kan programmera en av nycklarna – i regel för familjens ungdomar – för att förhindra inkommande samtal. begränsa hastigheten, förhindra att förarassistans och andra säkerhetsfunktioner inaktiveras, sänka maxvolymen på ljudanläggningen och helt koppla från ljudet om föraren inte använder säkerhetsbälte.

Funktioner som gör livet lättare

I stället för det traditionella instrumentklustret har nya S-MAX som tillval en 10-tums digitalskärm med animerad hastighetsmätare och varvräknare med ett klassiskt analogt utseende. Användaren kan anpassa skärmens inställningar och 3D-grafiken efter sina egna önskemål.

Med en 8-tums högupplöst pekskärm i mittkonsolen kan föraren använda Ford SYNC 2 för att med rösten styra telefon, underhållning, klimat och navigering. Föraren kan också få upp en lista över restauranger i grannskapet genom att säga: ”Jag är hungrig”.

SYNC 2-systemet omfattar även Fords nödhjälpfunktion Emergency Assistancesom ser till att passagerarna direkt kommer i kontakt med den lokala larmtjänsten vid en olycka.

S-MAX kommer att för första gången erbjudas med fotmanövrerad baklucka ("handfree") som öppnas och stängs genom att man rör foten bakom den bakre stötfångaren. Hälften av nya Ford Kugas kunder valde detta praktiska alternativ sedan modellen blev den första medelstora SUV:en i Europa som erbjöd det.

”Nya S-MAX har utvecklats utan kompromisser för att vi ska kunna leverera en enastående kombination av elegans, komfort, flexibilitet, effektivitet och körglädje – bland annat tack vare en rad innovativa och i många fall unika tekniska funktioner”, säger Andrew Kernahan, teknisk chef för S-MAX-programmet. ”Det här är en bil som ser snygg ut och är rolig att köra. Den uppfyller kundernas högt ställda förväntningar.”