Cookiepolicy
Cookies är nödvändiga för att optimera vår hemsida. De hjälper oss att lagra statistik och information som gör det möjligt för oss att visa funktioner som jämförelseverktyget . Dessa cookies sparar inte några personuppgifter. Du kan ta reda på mer om cookies på vår hemsida. Datasäkerhet

Ford vill ta vara på sina amerikanska rötter

2016-09-15

Ford vill ta vara på sina amerikanska rötter

Ford Sverige har under 2016 utvecklat en ny strategi som ska ompositionera varumärket med utgångspunkt i företagets rötter från USA. Företaget har lanserat en omfattande varumärkeskampanj som i veckan bland annat mynnar ut i en rikstäckande utomhuskampanj, sponsorskap samt premiären av en ny YouTube-serie, Swedes on the Edge.


Ford har under det senaste året genomfört stora förändringar i Sverige. Under april flyttade Ford sitt huvudkontor från Göteborg till Stockholm, nya återförsäljare har tillkommit och under årets första halva gjorde man dessutom en omfattande varumärkesstudie. Resultatet av undersökningarna visade att Ford i Sverige är ett välkänt men något otydligt varumärke. Därför tog man beslutet att gå tillbaka till sina rötter och lyfta fram företagets ursprung – USA.

- Vi såg en möjlighet att använda amerikanska kulturvärden i vår marknadsföring, något som ingen gör i bilbranschen i dag. Givet vårt svensk-amerikanska ursprung kändes detta som en självklar position att ta för just Ford. Vi kommer däremot inte att ta någon ställning i exempelvis religiösa och politiska frågor, säger Erik Lindham, informationschef på Ford.

Amerikanskt manér i rikstäckande utomhuskampanj
I måndags drog Ford igång en ny rikstäckande utomhuskampanj med ett nytt formspråk där man för första gången någonsin tar bort den välkända Ford-ovalen för att istället endast ha företagsnamnet som text. Formspråket har ett tydligt amerikanskt DNA med kraftfulla färger, tydlig avsändare och fokus på bilen. Dessutom kör man alla billboards på engelska – trots att kampanjen är helt och hållet utvecklad för Sverige.

- Centralt för hela vår amerikanska varumärkesidentitet är kulturvärden som uppfattas positivt i Sverige, till exempel självsäkerhet, mångfald och stolthet. Jag tycker att vår nya utomhuskampanj förkroppsligar just detta, säger Erik Lindham.

Svenska fenomen ur ett amerikanskt perspektiv i ny YouTube-serie
Idag lanserar Ford dessutom en helt ny YouTube-serie, Swedes on the Edge. Bakom produktionen står Calle Schulman och MS&L. Serien följer den amerikanska komikern David Weaver som iklär sig rollen som Ford-anställd från USA. David har kommit till Sverige för att hjälpa Ford med att använda sitt amerikanska DNA, men för att lyckas så måste han först lära sig mer om Sverige. Därför så intervjuar han fem kända svenskar om typiskt svenska företeelser, som Jante-lagen, den svenska synden och den svenska spritromantiken.

Först ut är polisen och författaren Martin Melin som ger sin syn på den svenska pappaledigheten.

Erik Lindham hoppas att många kommer gilla serien:

- Vi ville göra någonting som vi aldrig gjort förut. Vi vet också att bra content är centralt i kommunikationsmixen idag. När vi tog fram idén för Swedes on the Edge ville vi skapa något som var underhållande utan att kännas som en omstöpt reklamfilm. När man pratar om svenska företeelser som Jante-lagen och pappaledigheten, speciellt med amerikaner, har de ofta svårt att första hur och varför. Det var också ett medvetet val att framställa amerikanen som väldigt stereotyp då vi ville driva lite med oss själva, i egenskap av att vi är ett amerikanskt företag, säger Erik Lindham

Socialt engagemang med Svenska Hjältar
Ford kommer under hösten att fortsätta med varumärkesarbetet. Bland annat så är Ford en av huvudsponsorerna till Aftonbladet Svenska Hjältar där man sponsrar kategorin Årets Eldsjäl:

- Att ta ansvar i samhället har varit en central del av Ford sedan bolaget grundades 1903. Vår högste styrelseordförande Bill Ford är personligt engagerad i samhällsfrågor och i USA låter man exempelvis anställda arbeta för frivillig-organisationer på betald arbetstid. Därför var det en självklarhet för att sponsra Svenska Hjältar och Årets Eldsjäl, avslutar Erik Lindham.

Se första avsnittet av YouTube-serien Swedes on the Edge här

De övriga avsnitten kommer att publiceras med en veckas mellanrum på onsdagar. Dessa avsnitt är:

19 september – Kikki Danielsson och Jante-lagen
26 september – Bingo Rimér och den svenska synden
3 oktober – Bengt Frithiofsson och den svenska spritromantiken
10 oktober – Linus Adolphson och det svenska vemodet



Aktuella nyheter